Název dávného českého televizního pořadu – A léta běží
vážení, asi leckoho napadne, když je řeč o tom, jak společně s přibývajícími lety upadá kapacita akumulátorů vozidel do zásuvky. Po pravdě, asi málo koho zajímá v okamžiku koupě nového elektromobilu, co bude za 7 let. Jenže…
Jenže je zjevné, že ani dobíjecí baterii mobilu nelze používat do nekonečna. Postupně slábne a v chodu vydrží starší mobil podstatně kratší dobu. Jak tomu bude u elektromobilů?
Automobilky samotné se k tomu příliš nechtějí vyjadřovat. Nicméně. Například Tesla uvádí, že po ujetí 200 000 km se kapacita akumulátorů sníží asi jen o 10 %. Jenže z praxe je známo, že už dnes starší modely s nejméně výkonnými bateriemi stárnou za stejnou dobu o 20 %. Což následně znamená zkrácení dojezdu o zhruba 70 km. Jiným příkladem může být Mitsubishi Outlander, který po prvních 20 000 km přichází až o 15 % kapacity baterie.
Samozřejmě, že s blížící se záruční dobou, která je obvykle na akumulátory těchto vozů 7 až 8 let, bude klesat jejich kapacita ještě rychleji a o více procent. Co je tedy reálné? Snížení až o 30 %. S tím musí počítat jak samotní majitelé, tak také ti, kteří budou případně vůz kupovat jako ojetý.