Jsme si vědomi toho, že diagnózu – autoobezita, nenajdete v učebnicích pro mediky, ani motoristy.
Nicméně je na místě o tom uvažovat, protože přináší stále větší komplikace. Za zhruba 20 let totiž evropské osobní automobily přibraly o více než 20 %. Důsledky si umí představit doslova každý – potřeba výkonnějších motorů, vyšší spotřeba, více emisí, vyšší ceny nových vozů, více…
Podle informací od Jato Dynamics vážila evropská auta v roce 2001 v průměru 1 328 kilogramů. V současnosti přibrala 272 kg a dosahují průměrné hmotnosti 1600 kg, což znamená nárůst o 20,4 %. Vozy v USA jsou proti těm evropským „baculatější“ jaksi historicky – větší vozy, dominující kategorie pick-upů. Nicméně za stejné období plechoví Američané nabrali jen 11,3 %. Proč?
Odpověď je nasnadě. „Zasloužilo“ se o to EU, respektive předpisy zavazující automobilky nabízet nové vozy se stále vyšší bezpečnostní výbavou (někdy s nesmyslnými prvky), se stále složitějšími eko systémy, které rovněž něco váží. No a konečně nelze zapomenout na jediný „správný“ trend směřování, a to k elektromobilitě. A to je vskutku těžká váha. Že ne až taková? Nenechte se mýlit.
Rozdíl mezi průměrným evropským osobním vozem se spalovacím motorem a průměrným elektromobilem činí 443 kg, tedy 31,5 %. A pak, že není na místě autoobezitu začít léčit.