Co kupují motoristé Evropy?

Začněme tím, že rozhodně, podle čísel Evropského sdružení automobilových výrobců,

Evropané kupují podstatně méně nových automobilů. Za pololetí letošního roku o 13,7 % méně. A jaké preference mají, pokud jde o značku a model?

Němci jednoznačně sázejí na domácí produkt, tedy na VW Golf, poté s přibližně o 40 % nižšími prodeji následují: VW T-Roc, Tiguan, světe div se, Opel Corsa (ve Velké Británii číslo 1) a Fiat 500. Poslední vůz zabodoval svojí elektrickou verzí. Francouzi dávají přednost Peugeotu 208 (jako v Nizozemsku), který v zemi galského kohouta vede s nemalým náskokem před dalším malým vozem, Renaultem Clio. No a třetí je úsporná varianta, což znamená, že třetím nejprodávanějším vozem je Dacia Sandero. Třetím velkým trhem je Itálie, kde samozřejmě vede to nejmenší domácí autíčko ze všech: Fiat Panda. A to s více než dvojnásobnými prodeji před Lancii Ypsilon. Třetí, stejně jako ve Francii, je Dacia Sandero.

Nedávného dominantního segmentu prodejů, tedy vozidel SUV, se drží už jen Španělsko (Hyundai Tuscon), Švédsko (Volvo XC40) a Portugalsko (Peugeot 2008). Naopak „elektrickými velmocemi“ jsou Švýcarsko (vítězí Tesla Model 3) a samozřejmě už po léta Norsko (Tesla Model Y). Tato severská země je jedinou, která má v první pětici nejprodávanějších modelů hned čtyři elektromobily. 

A jak si stojí Škoda? V první pětici se umístila celkem 8 x (jenže z toho 4 x v ČR). Například v Polsku, kde byla česká značka dříve přitažlivá, ji zcela vytěsnila Toyota.