Obrazně řečeno, otevřít si bezpečnou cestu bez celních a dalších komplikací s vozy nebo motocykly, nejednou historickými a mimořádné hodnoty, do vzdálených zemí, není snadné.
Ovšem řešení existuje a ÚAMK ho umí nabídnout. Tak jako tomu bylo nedávno v případě českých účastníků rallye mířící přes celé Japonsko ze Sappora až na jih do města Fukuoka.
Oněmi otevřenými dveřmi jsou pro motoristy carnety CPD, což jsou mezinárodní dokumenty umožňující vývoz a zpětný dovoz aut do exotických destinací. Takovéto zajištění nabízí Autoturist ve spolupráci s ÚAMK ČR. V nedávné době byly vydány carnety CPD pro dvojici českých posádek a jejich vozy. Na cestu po Japonsku se v rámci veteránské rallye vydaly dvě dvojice jezdců: Ing. Aleš Kočí a Jana Kočí s vozem BMW 3.0 Csi, rok výroby1972. Druhou českou posádkou pak byli: Otakar Chládek a Otakar Chádek mladší s vozem Mercedes Benz 350 SL, rok výroby 1971. Oba vozy společně s dalšími motoristickými skvosty absolvovaly v době od 18. září do 16. října trasu dlouhou 7000 km. Této veteránské rallye dlouhé 28 dní se mohly zúčastnit jen automobily vyrobené do roku 1977 a před tímto rokem. Ostatně to dokládá i nejstarší vozidlo, které se na tuto tisícikilometrovou trasu vydalo. Šlo o Bentley Supersports vyrobený v roce 1925, který řídili
Graham a Marina Goodwinovi z Velké Británie.
Na své trase kromě jiného účastníci navštívili také Hirošimu a prohlédli si památník svržení atomové bomby, kterým je Prefectural Industrial Promotion Hall od českého architekta Jana Letzela. Jediná vysoká stavba ve městě, která následky přečkala.
Japan Marathon není novou akcí, má za sebou už tento sedmý ročník a jeho trasa zahrnuje i poměrně pro veteránské vozy náročné úseky mimo běžné silnice. Stejně neobvyklé bylo také cestování vozů v útrobách nákladního letounu. Na dlouhé cestě doprovázel automobil BMW také symbol ÚAMK na boku vozu, protože je díky carnetu CPD úspěšně doprovodil do Země vycházejícího Slunce i zpět.