Ať žijí tlačítka! Nebo ne?

Ať žijí tlačítka! Nebo ne?

Dotykové obrazovky odmítaly ve své době nástupu nejen luxusní německé automobilky, ale především japonské značky.

Jenže poblouznění novodobými „hračkami“ se zdálo nezastavitelné. Až do okamžiku, kdy vysocí manažeři, kteří si kupovali nejdražší verze sedanů, požadovali od automobilek jednoduché tlačítkové ovládání například: rádia, vyhřívání sedadel, klimatizace a podobně. A zdaleka nešlo jen o to, že to prostě starší pánové prostřednictvím dotykové obrazovky nezvládali. Ono je to také nebezpečné.

Britský institut pro bezpečnost silničního provozu uvedl velmi významné výsledky průzkumu. Ten jasně říká, jestliže požití marihuany prodlužuje reakční čas řidiče o 21 %, telefonování o 46 %, pak ovládání dotykového displeje o 57 %. Nikoliv náhodou už dříve výzkumy prokázaly, že nebezpečnější než telefonování za volantem je používání navigace za jízdy. Zkrátka, hledání na obrazovce při řízení je mimořádně nebezpečné.

Řešení? Z jedné strany chceme, aby náš vůz nabízel všechny možné informace, z druhé je ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky v řadě případů za jízdy doslova riskem. Takže? Zjevně míříme ke kompromisu – základní funkce vyžadované řidiči za jízdy, jako je třeba zapnutí a vypnutí klimatizace, případná změna teploty v kabině by měly být intuitivní. V dosahu řidiče, dokonce bez nutnosti věnovat této operaci více než kratičký pohled. To lze zajistit klasickými otočnými ovladači. To si uvědomují jak někteří výrobci vozidel, tak bezpečnostní konsorcium Euro NCAP. Naopak něco takového jen těžko akceptují výrobci elektromobilů. Souboj o to, zda je důležitější bezpečnost nebo „počítač“ v autě, začal. Kdo vyhraje? Odborníci ÚAMK doufají, že vítězem bude bezpečnost.