Přece jen se „velký bratr“ dívá?

Přece jen se „velký bratr“ dívá?

A máme na stole další kauzu, kdy se automobilky nechovají v Evropě tak, jak by z etického pohledu měly,

nebo dokonce porušují pravidla předepsaná EU směrnicemi GDPR. Jistě, že jsou v některém ohledu předpisy „otravné“, ale z druhé strany jsou tu od toho, aby chránily spotřebitele, včetně používání počítačů, pohybu po internetu a podobně. Což už v nezměrně stále větším měřítku nabízejí moderní automobily. A jak zacházejí jejich výrobci s informacemi, které o nás, a to nejen jako o řidičích, získávají? Katastrofálně.

Každopádně k takovému závěru došla studie Mozilla Foundation, která prověřila 25 automobilových výrobců a to, jak zacházejí a jaká data shromažďují o lidech prostřednictvím některých aplikací nebo nabízených elektronických služeb. To, že vědí kam pravidelně a kdy jezdíte, nebo jakou hudbu, či rozhlasovou stanici si pouštíte, jsou maličkosti, nad kterými možná mávneme skoro všichni rukou. Jenže se ukazuje, že výrobci dokáží získat také informace o vaší jízdě, překračování rychlosti, haváriích ale i o tom, ke kterému nákupnímu středisku nejčastěji jezdíte a podobně.

Co je mnohem více zarážející, je fakt, jak ochotně tato data tak zvaně „sdílejí“. Podle průzkumu 76 % z prověřovaných automobilek data prodává. A 56 % je vydává státním orgánům nikoliv na základě rozhodnutí soudu, ale jen po podání žádosti například ministerstva.

Samozřejmě, že odborníci ÚAMK podporují to, že je potřeba správní rozhodnutí činit na základě podložených faktů, a k tomu mohou informace od automobilek sloužit, ale musí to mít jasná, kontrolovaná a případně i sankcionovaná pravidla. Koho tedy studie pochválila? Koncern Renault, včetně Dacie a jejich ochranu soukromých dat řidičů. Koho naopak nikoliv? Například Teslu.

Update cookies preferences