ÚAMK radí  Umíte číst z pneumatiky?

ÚAMK radí Umíte číst z pneumatiky?

V některých chvílích je bočnice pneumatiky pro motoristu důležitým čtením. Jenže pochopíte bez nápovědy, co chtěl autor říci tím, že na ni například napsal: DOT FT8A 05VX…

Asi mnoho ne. Nicméně je na místě se alespoň orientovat v tom, co je pro běžného spotřebitele důležité. Tak tedy…

Na bočnici můžeme najít tři zásadní informace, které jsou tam vepsány. První je tak zvaný DOT kód. Ona zkratka DOT je odvozena od názvu amerického úřadu pro dopravu (Department of Trasportation, tedy DOT), který v 70. letech minulého století začal s identifikací pneu. Co z onoho DOT kódu nás jako spotřebitele zajímá? Po pravdě jen poslední čtyři čísla. Písmena a číslovky před nimi jsou totiž spíše určeny pro výrobce a odborné servisy, protože hovoří o: výrobci pláště, velikosti pneu, nabízejí volitelnou firemní informaci a až poslední čtyřčíslí je pro nás čitelné. Zní-li: 5119, znamená to, že pneumatika byla vyrobena v 51 týdnu roku 2019. Což je pro motoristu podstatné, protože orientačně bychom měli používat toto obutí pro vůz po dobu 5 let nebo do najetí orientačně necelých 100 tisíc kilometrů. Ani sami výrobci nejsou v tomto ohledu jednotní, ale svazy pneumatikářských výrobců Německa hovoří o 6 letech, britští o 5 letech. Pokud jde o najeté kilometry, odborníci ÚAMK by se spíše přimlouvali k nižší hranici nájezdů asi na hranici 80 tisíc kilometrů. Samozřejmě, že v případě razantního způsobu jízdy je to ještě méně.

Také při koupi nových výrobků, bychom se měli podívat na datum výroby. Producenti plášťů sice už připouštějí, že za řádného uskladnění jsou i 10leté použitelné. Nicméně asi bychom měli být obezřetní a spíše se opět orientovat na co možná nejmladších výrobky.       

Co i ze zákona musíme „číst“ na pláštích, je hloubka dezénu. V případě zimních je povolená minimální hloubka 4 mm, u letních 1,6 mm. A jak se dočteme reálný stav? K tomu je třeba použít měřící stupnice se škálou. Její bodec namíříme do samého středu pláště a změříme hloubku dezénu. Jakmile se blíží povolené hranici je čas přezout, jinak například v Rakousku hrozí postih na úrovni několika desítek tisíc korun.

Rovněž si při čtení na bočnici musíme připomenout, že český zákon stanovuje povinnost stejných plášťů na jedné ose. Nemohou být třeba na přední nápravě vpravo od Barumu a vlevo od Michelinu, byť stejných rozměrů a dalších parametrů.

Dalším údajem, který můžeme nalézt na pneu je, na kolik atmosfér máme ty vpředu a ty vzadu nahustit. Pokud se to na samotné ploše nedočtete, bývají tyto údaje na B sloupku nebo jiném místě karoserie. I to je na místě respektovat, vždyť podle testů se ukazuje, že většina českých motoristů jezdí na podhuštěných pláštích, což snižuje jejich životnost, stejně jako účinnost i schopnost podržet nás při náhlých manévrech.

Co nám řekne třetí nápis: 215/65R16 98H? A co z toho bychom neměli pominout? Samozřejmě, že při koupi nových pneu musíme chtít ty o šíři 215 milimetrů s poměrem bočnice k šíři pláště 65. Rovněž asi bezmála nekoupíme jiné než R, tedy radiální konstrukce a také číslo 16 v palcích bude odpovídat průměru ráfku. To jsou danosti. Co ale může zaskočit, přitom stojí za pozornost, jsou dvě poslední číslovky a písmeno na samém konci. Číslovka 98 hovoří o maximálním možném zatížení pláště. Tedy o tom, kolik plně naložený vůz, včetně pasažérů může uvést, aniž riskujete, že to prostě obutí auta nevydrží. Konkrétně ona číslovka 98 říká, že je to bezmála 800 kg. V tomto případě hovoříme tak zvaného hmotnostním indexu. Ten musí odpovídat tomu, co je zapsáno v technickém průkazu.

Nakonec je tu ještě písmeno H. Jde o rychlostní index a říká, že vůz s daným obutím nesmí jet rychleji než 210 km/h. U tohoto čísla bychom se měli zastavit, protože právě ono nás v Itálii může připravit v přepočtu až o 50 tisíc korun na pokutě, kterou nám policisté mohou vyměřit. Obvykle se jedná o to, že dotyčný dojíždí v létě zimní pneumatiky, které v drtivé většině mají nižší rychlostní index. Ten ale v okamžiku kontroly neodpovídá maximální povolené rychlosti uvedené i v malém technickém průkazu a na čelním okně nemá viditelné označení snížené maximální rychlosti. A na tomto základě můžete v Itálii dostat onu drakonickou pokutu. Jinými slovy, za oním nesouladem rychlostního indexu pneu s údajem v malém technickém průkazu se skrývá cesta jak zakázat jízdu v létě po italských silnicích vozům se zimními pneumatikami.

Jak vidíte, umění číst z pneumatiky je zcela na místě a dokonce to může v jistém případě i ušetřit značnou částku.

Update cookies preferences