Každý motorista si je vědom toho, že mu zima může dělat těžkou hlavu už při samotném startování vozu.
Překážek nám do cesty saví mrznoucí počasí celou řadu. Počínaje přimrzlým těsněním dveří a zavazadelníku, zamrzlým zámkem dveří, přes slabou baterii…
Tohle všechno jsme schopni sami ovlivnit a zamezit problémům. Těsnění lze po zahřátí jako třeba v garáži ošetřit silikonovým olejem, který se dá koupit třeba ve spreji. Nastříkáte a máte po problémech. Zmrzlý zámek obdobně zprovozní třeba rozmrazovací sprej nebo jakýsi planžeta s baterií, která se díky elektrickému proudu jemně nahřeje a zámek rozmrazí.
Řeč byla i o akumulátoru. Jeho kapacitu lze jak zkontrolovat, stejně jako i podomácku nabít, pomocí jednoduché nabíječky, která je v hobby marketech dostupná v řádu od zhruba 500 Kč výše. A co samotné startování? Při tomto kroku, na rozdíl od teplot nad bod mrazu, je na místě po nastartování nechat motor běžet asi 15 až 20 sekund. Důvod? Motorový olej při nízkých teplotách houstne, mění svoji viskozitu, a tak dostat ho do všech částí motoru, aby ten běžel jak má a nedocházelo k nemístnému tření kovových dílů o sebe, tak zvaně na sucho, je třeba delší čas.
Z druhé strany dlouhý chod motoru na volnoběh není na místě jak s ohledem na hluk a znečištění ovzduší, kterými oprávněně popudíte sousedy, tak i s ohledem na samotný agregát. Jeho všechny pohyblivé díly se při volnoběhu plně funkčně nehýbou, a tudíž zahřátý olej stéká dolů a opět se díly o sebe třou bezmála nasucho. Takže – odborníci ÚAMK radí, nastartovat do 20 sekund počkat a pak se plynule rozjet.