Než vám vezmou velký „techničák“

Než vám vezmou velký „techničák“

Nový rok přináší celou škálu změn, včetně náhrady velkého i malého technického průkazu jakýmsi „středním“,

respektive novým, doplněným o některé údaje z onoho velkého. Přičemž další informace nabídne elektronická podoba dostupná například i přes chytré mobily. Potud dobře. Jenže…

ÚAMK dlouhodobě apeloval na to, aby tento přechod na elektronizaci doprovázelo zavedení nových „kolonek“ v elektronickém velkém technickém průkazu. Například povinné uvádění informací při návštěvě STK o stavu vozu, najetých kilometrech, stejně jako při návštěvě servisu navíc ještě o případných haváriích a jejich rozsahu. Tyto veřejně dostupné informace by mimořádně „vyčistily“ nepřehlednost v případě ojetých vozů a výrazně snížily počet ojetin se stočenými kilometry. Tak jak toho pomocí vlastního pasu pro každý vůz dosáhli v Dánsku, Nizozemsku, ale v nedávné době i na Slovensku. Žel, této šance přechod na elektronickou podobu stát nevyužil.

A nejen to, kritika se ozývá i ze strany leasingových společností, které v databázi vůbec nemusí najít informace o konkrétním vozidle, protože tam dosud nebyly provozovatelem automobilu zaneseny. 

No a do třetice ještě jedno upozornění – před tím, než budete mít důvod odevzdat na úřadě velký technický průkaz, ofoťte si ho a pečlivě uschovejte. Bez některých informací na něm se totiž neobejdete a jinde je nezískáte, nebo jen obtížně. Odborníci ÚAMK upozorňují na fakt, že v papírovém dokladu jsou nyní uvedeny rozměry pneumatik a kol schválené pro daný model, motorizaci. Ovšem v elektronické podobě tyto informace chybí. Jakmile ovšem přijedete na STK k povinné kontrole na jiných kolech či pláštích, „neprojdete“. A ještě hůře, při případné havárii nemusí právě s ohledem na to, že nemáte na voze schválené zásadní díly, pojišťovna proplatit pojistku v plné výši.

Takže ještě jednou rada ÚAMK – spoléhejte se sami na sebe, nikoliv „na úřad“, byť elektronický.