Změna, která od léta roku 2024 (1. července) hrozila v Německu zdražit cestování lidí s velkými obytnými vozy, se jim nakonec vyhnula.
Obytné vozy a užitkové vozy řemeslníků převážející materiál, dostaly výjimku. Takže je vše v pořádku? Jedno varování tu je.
Jestliže rozpoznat velký obytný vůz s hmotností nad 3,5 tuny není žádný větší problém ani pro správce dálnic, ani pro policii, pak v případě verzí „dodo“ je to jiné. Oním „dodo“ míníme samozřejmě domácí přestavby, které vycházejí obvykle z užitkových verzí automobilů a například pro ty, kdo kontrolují placení mýtného na německých dálnicích prostřednictvím kamerového systému, to nemusí být na oněch pár sekund, kdy vůz sledují na obrazovce, zase až tak snadné. Pak hrozí případná neoprávněná pokuta atd. Proto je na místě, a to i pro případ zastavení policií vozu na místě, mít sebou dokumenty potvrzující schválení přestavby, kopii velkého technického průkazu. Jakmile je v něm uvedena kategorie M2 SA či M3 SA, je majitel vozu tak zvaně „v pohodě“.
Je tu ale háček, některé původní nákladní vozy dodatečně přestavěné na obytné mají v technickém průkazu značení N. A tady nastává pro majitele problém, že v případě pokuty je dokazování, že se skutečně jedná o obytný vůz vyjmutý z povinnosti placení mýtného, na majiteli vozu. S tím je třeba počíta, a na to se připravit, dodávají odborníci ÚAMK, na adresu bezmála 30 tisíc českých majitelů obytných vozů.