Průzkum: Věříte prodejcům ojetin?

Průzkum: Věříte prodejcům ojetin?

Jak moc věříte slovům prodejce v autobazaru, který vám tvrdí, že

„tenhle ropák je voňavka, a sotva šlápl na silnici?“ Asi moc ne. Nicméně podle průzkumu v 17 zemích Evropy mezi 4 500 dotazovanými, patří Česká republika k těm šesti zemím, kde slovům prodejců v autobazarech kupci věří. Skutečně?

Samozřejmě, že mezinárodní srovnání 17 zemí je mnohem více vypovídající než subjektivní dojmy každého motoristy. Průzkum, který provedla společnost carVertical, napovídá, že nejvíce důvěry v informace mají kupující ojetin ve Velké Británii, i když je zde podle informací 14,5 % automobilů se stočenými kilometry, což naznačuje, že trh s ojetými automobily není až tak poctivý. Jelikož Britové důvěřují prodejcům víc než lidé v jiných zemích, je pravděpodobné, že budou také zranitelnější vůči podvodům. Z druhé strany je v této zemi nepoměrně nižší dovoz použitých vozidel ze zahraničí, takže se snadněji dohledávají informace o konkrétním automobilu.

Po Velké Británii následují s vysokou důvěrou v uváděná fakta: Finsko, Slovinsko, Německo, Slovensko a Česká republika. Tato vysoká důvěra nám ale neříká nic o tom, jestli je zasloužená. Pokud vezmeme za bernou minci dostupné informace o tom, že zhruba 40 % všech ojetin prodávaných v Čechách má stočené kilometry, pak není na místě příliš věřit faktům, která nám nabízejí prodejci ojetých vozů. Pravdou ale je, že některé velké autobazary přijaly náležitá opatření, aby si nepoškozovaly jméno a neztrácely klienty.

 

Mezi země se střední mírou důvěry patří: Francie, Srbsko, Lotyšsko, Polsko, Itálie, Chorvatsko a Rumunsko. Zdá se, že kupující v těchto zemích jsou si více vědomi nepoctivých prodejců a obvykle jsou při nákupu ojetého vozu opatrnější.

Prodejcům nejméně důvěřují zákazníci v Estonsku, Litvě, Maďarsku a Bulharsku. Tyto země mají dlouhou historii podvodů s automobily. Mnoho vozidel má stočené tachometry nebo byly ve větším rozsahu bourané. Protože se mnoho kupců v těchto zemích stalo obětí nečestných prodejců, průměrná důvěra je nízká.

Zajímavá jsou i další dvě fakta, která z průzkumu vyplynula. Prodejcům důvěřuje až 55 % řidičů, kteří se vyznají v technických náležitostech aut. Ti, kteří se v nich vyznají méně, mívají pak důvěru nižší (17,5 %). 

A druhá záležitost: mladší generace prodejcům důvěřuje méně. Pouze 17,9 % lidí ve věku 25–34 let důvěřuje prodejcům ojetých vozidel ve srovnání s 30,3 % lidí ve věku 35–44 let. To může naznačovat, že mileniálové jsou víc informováni o podvodech s automobily a potenciální škodě, kterou jim může vozidlo ve špatném stavu způsobit.