Spotřební daň v Evropě

Spotřební daň v Evropě

Od prvního července letošního roku, tedy na začátek sezóny dovolených česká vláda naplánovala snížení spotřební daně na naftu a benzín,

aby rodiny mohly vyrazit třeba k moři. Zafunguje to?

Nebudeme věštit z křišťálové koule, nicméně kroky řady čerpacích stanic a jejich řetězců jsou zjevné – před „nuceným zlevněním“ zdražit natolik, aby povinné snížení spotřební daně dostalo cenu opět na úroveň, kterou nyní vidíme na stojanech. Tedy nebývale vysokou, takže například při cestě do Chorvatska je v ČR druhé nejdražší tankování.

Argumentem politiků proti výraznějšímu snížení spotřební daně na palivo je konstatování, že v EU platí minimální povolená sazba na litr pohonných hmot. Jenže … Pokud jde například o benzín, pak je nejnižší spotřební daň v EU stanovena na 35,9 centů na litr. Jenže v Čechách činí přibližně 48 centů/1 litr, což je obdobné jako v Rakousku s docela jinou průměrnou výší příjmů obyvatel. Dodejme, že ve střední Evropě už Čechy předčí jen Slovensko (51,4 centů, nyní slovenská vláda právě jedná o snížení). V Polsku je to 37 centů a v Maďarsku 34 centů, tedy dokonce pod stanoveným minimem. To je nejnižší daň v EU. 

Naopak na opačném konci tohoto žebříčku jsou Nizozemsko 81 centů/1 litr benzínu a Itálie (73 euro).