Informace o tom, že EU stanovila povinnost uvést do života ve všech zemích, kde se pro jízdu po dálnicích vyžadují viněty, jednodenní známky, se zdála být radostnou informací pro motoristy.
Příklad – jedete na Jadran třeba přes Slovinsko a Rakousko, projíždíte po místních dálnicích 2/6 hodin, ale jste nucen zakoupit v prvním případě 7denn, v druhém 10denní vinětu. Jednodenní by byla na místě. Takový byl zamýšlený původní plán. Jenže…
Ceny byly v rámci EU stanoveny následovně: jednodenní známka má stát maximálně 9 % z ceny celoroční, 12 % v případě 10denního kuponu a 19 % pokud jde o měsíční. V okamžiku zveřejnění této informace bylo zjevné, že by se jednodenní známka za stávajících cen skutečně motoristům vyplatila. Rakouská denní známka by vyšla na 211 Kč, proti 10denní za 241 Kč (ceny se mohou částečně měnit vzhledem ke kurzu koruny). Slovinská viněta na jeden den by byla za 279 Kč, maďarská za 375 Kč, slovenská za 135 Kč a česká za zcela stejné peníze, tedy za 135 Kč.
Co následovalo? Avizované zdražení ročního kuponu prakticky ve všech zmiňovaných státech, kde se používá v centru Evropy elektronická viněta. Zároveň je znát rozdílný v přístupu Rakouska a bývalých východoevropských států, samozřejmě včetně Česka. V čem? Rakouský provozovatel dálnic Asfinag avizoval, že cena budoucí dálniční známky přijde v přepočtu na 210 Kč, tedy zcela adekvátně k dosavadním cenám, i když i u našich jižních sousedů se bude v roce 2024 zdražovat, (10denní kupón nevyjde už na 9,9 euro, ale na 11,5 euro), cena ročního kuponu se nezmění právě proto, aby se od něj odvozená cena jednodenní viněty držela dál na hranici 210 Kč.
Naproti tomu například provozovatel maďarských dálnic podle dostupných informací zdraží celoroční kupon pro rok 2024 o asi 500 Kč na částku 3600 Kč, takže jednodenní viněta by stála 342 Kč.
A Česko? Po zásadním zdražení roční známky o 800 Kč, tedy více než v Maďarsku, se má jednodenní viněta vypočítat z ročního kuponu 3200 Kč, tedy vycházela by na 288 Kč. Vzhledem k tomu, že 10denní česká viněta byla avizována za 270 Kč, byla by jednodenní dokonce dražší. Což je nesmysl. A tak se zatím předpokládá, že nakonec bude odsouhlasena ministerstvem dopravy avizovaná částka 200 Kč za jednodenní jízdu po českých silnicích. To znamená, že by jednodenní český kupon představoval nikoliv povolených 9 % z ceny celoročního, ale jen lehce nad 6 %. Trochu nejasný přístup. Roční a měsíční kupóny si, jak je známo, kupují v drtivé většině domácí motoristé. Naopak krátkodobé, zvláště pak jednodenní, budou chtít cizí motoristé. Jim je tedy nabídneme se „slevou“ 3 %?
Je zjevné, že ještě zdaleka není vše definitivní, a tak ještě může dojít nejen v ČR, ale i dalších zemích ke změnám. Zdraží i Slováci a Slovinci? Půjde nahoru mýtné v Chorvatsku? Na kolik české motoristy tedy nakonec v roce 2024 vyjdou poplatky za dálnice při jízdě k oblíbenému Jadranu? Přinesou „jednodeňky“ očekávané skutečně výraznější zlevnění?