AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Ministerstvo dopravy od roku 2017 vyjme ze zpoplatnění dalších 11 úseků dálnic, které tvoří obchvaty měst nebo přes které vedou silnice prvních tříd. Jedná se například o vjezdy do Prahy a část pražského okruhu, dálnice kolem Plzně, Ústí nad Labem, Olomouce, Prostějova nebo kolem Berouna. Ministerstvo dopravy tímto krokem naváže na své rozhodnutí z roku 2016, kdy ze zpoplatnění vyjmulo 45 km úseků, kde se dálnice kříží se silnicí první třídy.


Konstatování, které vyslovil mistr životního prostředí Německa Jochen Flasbarth znějí poraženecky. Řekl: Modrá plaketa pro vjezd vozidel do měst je u ledu. Co to znamená? Že boj o další zásadní snižování emisí oxidů dusíku je zpomalen a vítězí diesely? Byť třeba jen dočasně?


Velké autobazary denně odmítají vykoupit desítky až stovky vozidel. U největších hráčů na trhu to může být více než polovina ojetin, které jim lidé nabízejí. Důvody odmítnutí? Protože solidní autobazary vykupují dané vozy, stávají se jejich majiteli, nemají přirozeně zájem stát se vlastníky aut ve špatném technickém stavu, nebo se stočenými tachometry. Zásadně přibývá také skrytých právních problémů, jako zabavení vozu exekutorem nebo zástavního práva na vozidlo. 


Podle dostupných informací se za první pololetí letošního roku prodalo v ČR asi 340 000 ojetých automobilů, přičemž polovinu z tohoto množství si lidé prodali mezi sebou. Druhou polovinu nabídly autobazary. Z nich asi 40 malých za pololetí už skončilo, a podle odhadů jich celkem letos zkrachuje asi stovka. Proč, co tento trend přinese?


Už dávno jsou zapomenuty časy, kdy změna ceny benzinu nebo nafty byla v Čechách celonárodní událostí. Na rozdíly cen u jednotlivých provozovatelů čerpacích stanic jsme si zvykli, stejně jako na kolísání cen během roku, nebo na jiné částky za pohonné hmoty v zahraničí. Že ale musí český řidič počítat při svých cestách do zahraničí s kolísáním cen i během dne?


Máme to v povaze, při koupi vozu bereme v potaz kupní cenu, ne už druhou stránku věci, kterou jsou následné provozní náklady. Jenže ty mohou být během deseti let v průměru nejméně asi 5000 dolarů, jako v případě Toyoty, nebo o 300 % vyšší, jako u BMW. Tak to alespoň vyplývá ze statistických výpočtů americká společnosti YourMechanic.