AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Ohřívat motor na volnoběh?

Rad a názorů na tohle je dlouhá řada, ale který je ten správný? Někteří radí nechat motor v zimě, kdy je mráz, chvíli běžet na volnoběh, aby se zahřál. Je to na místě?

Podle všeho a odborníci na motory to potvrzují, platí první zásadní pravidlo: studené motory mají nejvyšší možné opotřebené. Jednoduše proto, že jsou v něm pohyblivé a pevné části z různých materiálů, které se různě podle chladu nebo tepla smršťují a naopak roztahují. A přes vysokou kvalitu současných olejů a maziv se v chladných motorech pohybují bez dostatečného mazání. Což motoru přirozeně škodí.

Stejně jako snaha rychle ho zahřát, například vytáčením motoru na volnoběh. Prostě proto, že se jeho díly různě rychle roztahují. Navíc na volnoběh se sice ohřívá samotný motor, ale ne už olej v převodovce atd.

Takže rada odborníků ÚAMK zní: nastartovat, nechat běžet motor doslova jen pár sekund na volnoběh, zařadit rychlost a pomalu a plynule se rozjet. Právě klidná a rovnoměrná jízda bez šlapání na plyn je nejvhodnější cestou, jak motor a další pohyblivé a mazané díly postupně ohřát na provozní teplotu. Ostatně i dnešní oleje se pod mírnou zátěží ohřejí rychleji než při volnoběhu. Navíc dnešní nízko viskózní oleje si zachovávají svoji konzistenci, tedy hustotu i při mrazech kolem -20 stupňů Celsia. Jejich hustota se velmi podobá bezmála vodě. Až při zhruba -40 stupních Celsia houstnou natolik, že jen špatně mažou pohyblivé části.

Motoristé musí brát v potaz i další fakt, a to, že při volnoběhu se motor nezahřívá dostatečně rychle, takže se přece jen opotřebovává více. Plynulá jízda je mnohem vhodnější. Takže odpověď na otázku z titulku zní: Ne nezahřívejte motor na volnoběh.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK