AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Nejbližší budoucnost aut?

Je zcela na místě klást si otázku, kterou čtete v titulku, protože je stále zjevnější, že spalovací motory „se sebou“ něco musí udělat, spalování plynu je třeba podpořit, vývoj elektromobilů uspíšit… O tom všem je přesvědčen i koncern Volkswagen, který poskytl informace o novém trendu vývoje svých motorů.

Začněme „proklínanými“ spalovacími motory. Jak i u benzinových agregátů ještě více redukovat spotřebu, a tím i emise škodlivin, ukazuje systém FMA, tedy Freilauf Motor Aus, který se představí už v létě v Golfu TSI BlueMotion s převodovkou DSG. Tento vůz bude při rychlosti až 130 km/h v okamžiku, kdy řidič uvolní nohu z plynového pedálu, vypínat motor. Takže dál pojede vůz jen svojí setrvačností. Tento systém je podle techniků VW ještě o polovinu účinnější než při vyřazení rychlosti a jízdu na neutrál, jak to praktikují ti úspornější řidiči. Podle odhadů, by se měl systém FMA uspořit až 0,4 l/100 km.

Pokud jde o ekologicky šetrné používání plynu místo klasických fosilních paliv, pak na to myslí nový přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 90 k na CNG označovaný jako 1.0 TGI. První, kdo si ho vyzkouší, budou majitelé nového Pola v závěru letošního roku.

No, a do třetice provoz čistě elektrický. S tím počítá modulární platforma MEB. Půjde o celosvětovou základnu, kterou koncern bude používat pro všechna svá vozidla, tedy zjevně i pro Škodu. Poprvé se objeví v roce 2020. Zatím je to ale nový e-Golf s výkonem 100 kW, což je nárůst o 15 kW a zvýšil se i točivý moment, takže na stovku se vůz dostane za 9,6 s, o 10 km/h se zvýšila i maximální rychlost, a to na 150 km/h. No a nakonec podstatný parametr – dojezd v kombinovaném provozu až 300 km. Když dosud to bylo o třetinu méně.

Tolik jen malé nahlédnutí do okna, které míří do budoucnosti motorů automobilů, s nimiž dnes a zítra budeme reálně jezdit po silnicích.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK