AutoStyl - Garáž

Magazín o autech a cestování

Dvě mouchy elektrickou ranou

Elektromobilům brání v rychlejším rozšíření hlavně dvě bolesti: nedostatek nabíjecích stanic a rychlost nabíjení. Dvě mouchy jednou ranou je schopno zabít indukční nabíjení, tedy přenos elektrické energie bez zjevného kontaktu.

Možná namítnete – hezká teorie. Jenže ona je realizovatelná také v praxi. Jak prokazují nejen testy jakýchsi elektrických trolejí, které zkoušejí v Německu a Švédsku pro nabíjení nákladních elektrických kamionů. Nebo příklad z Velké Británie a svodidel schopných přenést elektrickou energii bez kontaktu a nabít akumulátory elektromobilů.

Do třetice příklad z Francie, kde Renault, Qualcomm Technologies a Vedecom postavili ve Versailles na okraji Paříže zkušební nabíjecí jízdní pás. Jeho funkci testují společnosti na voze Renault Kangoo Z.E., který najede na pás s plochou z níž se přenáší elektrická energie do akumulátorů. Ověřilo se, že bezdrátové dynamické nabíjení vozidel (DEVC) je funkční až do rychlosti 100 km/h a kapacity 20 kW. Jinými slovy, nemusíte zastavovat, ztrácet čas, prostě jen s předplacenou elektronickou kartou, kterou systém přečte na dálku, vjedete na takovýto pás na dálnici a vůz během jízdy doplní energii pro další pokračování.

Tento experimentální úsek financuje EU asi částkou 9 mil. euro. Následovat má po ověření budování skutečných nabíjecích pásů, které by se postupně objevily v zemích EU za finančního přispění soukromých firem.

© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK