AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Belgická policie zveřejnila informace, majitelé, kterých vozů nejčastěji porušují rychlostní limity. Největšími hříšníky jsou řidiči prémiových vozů. Je to ale pravda? Vždyť tato statistika vycházela jen z údajů o zadržených policií. Teď jsou k dispozici další údaje z vozů, které jsou vybaveny černými skříňkami. A výsledky?


Začátek školního roku je vždy časem, kdy si znovu uvědomujeme a ÚAMK opakovaně upozorňuje, jak zranitelní jsou ti nejmenší účastníci silničního provozu – děti. Je to na místě znovu opakovat právě na začátku září, protože po čase volna se děti opět vracení do města, na silnice, přechody…


Kolony stojících vozidel, ať už na „proklínané“ D1 nebo na dalších místech, jsou v letošním létě, vzhledem k rekordnímu počtu oprav, naprostou samozřejmostí. S jejich tvořením roste i počet nebezpečných situací, kdy jsou v ohrožení jak pracovníci opravující dálnice a silnice, tak vozidla stojící v koloně. Zezadu totiž „přichází smrt“. Tyto nehody jsou totiž v poslední době hodně časté.


Zdá se to jako okamžik, přivřete jen na okamžik oči, nic víc. Takováto představa o nechtěném mikro spánku za volantem je velmi naivní. Stejně jako představa, že se mnoho nestane. A že vás to nemůže potkat ve dne. Dovolenkové dlouhé trasy k moři a havárie při nich ale varují – mikro spánek je zabiják.


Těch, kdo způsobili havárii nebo dokonce smrt při automobilové nehodě a měli v krvi alkohol, ubývá. Zato ti, kdo jezdí opilí, mají více a více promile. Podle statistik se tak z jedné strany za posledních pět let snížil počet nehod zaviněných alkoholem o 10 % a úmrtí o 40 %. Z druhé strany je stále faktem, že každé desáté úmrtí na silnici má jednoznačného viníka – alkohol.


Trojka není ve škole právě nejlepší známkou. A podobně dopadly i světlomety SUV, které hodnotil americký Institut pro bezpečnost silniční dopravy IIHS. Podrobil testu reflektory SUV a crossoverů. Výsledky rozhodně „neoslnily“.


Je to hrozná statistika, když si představíme, že každoročně zahyne na evropských silnicích tolik lidí, jako žije v jednom menším okresním městě – 26 000, je to děsné. Stejně varující je i fakt, že v meziročním porovnání, se počet tragických nehod na starém kontinentě zvýšil vloni o 1,3 %. Je to poprvé od roku 2001, kdy zaznamenáváme místo poklesu růst smrtelných silničních nehod.


Jaká platí pravidla pro vytváření záchranných pruhů v Evropě? Co v případě průjezdu sanitky, policie nebo hasičů. Je třeba nechat volný odstavný pruh nebo naopak vytvořit průjezd mezi jízdními pruhy a využít odstavný pruh pro odstavení vozů stojících v kolonách? ÚAMK přináší pravidla platná v jednotlivých zemích.


Sednout si za volant a připnout se bezpečnostním pásem. Pro někoho samozřejmost, bez níž by se ani nerozjel, jiné tato zákonná povinnost akorát obtěžuje. Celorepubliková kampaň Zastav jízdu smrti, která pokračovala v závěru minulého týdnu preventivními akcemi na jihu Čech, nabídla řidičům mimo jiné možnost si vyzkoušet, jaké to je jít s autem takzvaně přes „boudu“.


Halogeny, xenony, bi-xenony, led světla, adaptivní světlomety, světla používající paraboly… Vyjmenování toho, jaká technika či zdroje světla se dnes používají pro čelní světlomety osobních automobilů by bylo ještě o hodně delší. Zdá se, že v tomto směru si nemáme jako majitelé vozidel nač stěžovat. Skutečně?