AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Jízda pod vlivem alkoholu patří k nejsilnějším společenským tabu. Ale usednout za volant následující ráno může být zrovna tak nebezpečné.


Většině z nás motoristů asi přijde, že na svodidlech se toho zas až tak moc vyvíjet a zásadně měnit nedá. Prostě jsou tu proto, aby absorbovala část energie při nárazu, aby nedovolila dostat se mimo cestu, střetnout se s vozidly třeba v protisměru nebo stromy podél cest. A to je vše…


Trochu překvapuje, že loňský rok byl pro organizaci EuroNCAP, testující bezpečnostní strukturu a výbavu nových osobních automobilů, skromnější. Celkový počet testovaných vozidel totiž dosáhl jen 17 kusů, přičemž obvyklý počet je o zhruba 25 vyšší. 


Známé přísloví, že nejhorší je srážka s blbcem, bychom v případě motoristů měli upravit na: …s blbcem a stromem. Důvody nebezpečnosti té první „srážky“ jsou zjevné všem. A druhý případ, tedy se stromem? Ohrožuje životy víc než jiné havárie.


Nic není černé nebo bílé. Z jedné strany je nesporným faktem, že zpomalovací prahy mají svůj smysl  - především v místech, kde přes silnici nebo v okolí chodí například děti. Řidiče nutí zpomalit před nimi, aby „nepřišli o zuby“ a nepoškodili vůz. Z druhé strany brždění a rozjíždění přirozeně zvyšuje emise. Volit tedy jedno ze dvou zel? Nebo existuje jiné řešení?


Přechod na zimní čas přináší jistou změnu, a to změnu polohy Slunce a slunečních paprsků, a to pro nás na severní polokouli. Co z toho plyne? Že můžeme být častěji a výrazněji oslněni podzimním a zimním sluncem, jehož paprsky nejsou o nic méně pro řidiče nebezpečné než ty letní. Naopak.


Počet nehod se zvěří rok od roku roste, stejně jsou stále vyšší následky, a to jak pokud jde o životy a zdraví lidí, tak i materiální škody. Kdo by si měl dávat nejvíce pozor a kdy? 


Ambasador bezpečnosti silničního provozu FIA a bývalý rakouský jezdec Formule 1 Alexander Wurz se stal milým hostem Evropského finále dětské dopravní soutěže ETEC 2016 v Ústí nad Labem. Využili jsme této příležitosti k rozhovoru.


Pokud jste to dosud nedělali, tak teď je rozhodně čas. Hovoříme o používání reflexních prvků. Zákon sice hovoří jasně o tom, že mimo zastavěné oblasti a místa bez osvětlení je povinnost používat reflexní prvky, nicméně praxe je stále málo povzbudivá. Ovšem za podzimního počasí, tedy ranních mlh, brzkého smrákání, dešťů a podobně je zcela na místě vytáhnout je ze zásuvky.


Zhruba 50 tisíc řidičů v Česku ve věku nad 40 let trpí oční vadou, která je pro řízení nebezpečná. Až 20 % z nich svou oční vadu podceňuje, nebo o ní vůbec neví. Oč jde? O sníženou viditelnost, která se nejvíce projevuje během podzimního období, což představuje zvýšené riziko dopravní nehody.