AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Umíte použít startovací kabely?

První informace zní – při teplotě od zhruba - 10 stupňů Celsia přichází akumulátor až o 20 % své kapacity, a při další snaze nastartovat je velmi snadné přijít o všechnu. Za takového stavu existuje vlastně jediné „levné“ řešení, použít startovací kabely. Jak ale správně, jaké?

Odborníci ÚAMK doporučují velmi pečlivě volit při samotném výběru kabelů. Prvním varováním pro motoristy je, jestliže na obalu výrobku nenajdete označení DIN 72 553 nebo ISO 6722. Jejich absence jasně říká, že dané kabely nesplňují závazné evropské normy.

Druhé, podle čeho je na místě se rozhodovat, je síla svazku drátů. Partnerský automotoklub ÚAMK – německý ADAC, doporučuje: průřez zhruba 16 mm2 pro zážehové motory, pro velkoobjemové nebo turbodiesely 25 mm2. Tedy jinými slovy, tenké svazky drátů musí kupujícího odradit, nehledě na nízkou cenu. Může totiž dojít ke spálení drátů.

Takže – při relativně nízké ceně za tohoto „zachránce“ nehleďte na nějakou tu korunu a kupujte v kvalitních obchodech a kvalitní certifikovaný výrobek.

Nyní pár rad jak postupovat při připojení kabelů. Začneme u vybitého akumulátoru a červeného kabelu. Připojíme ho na pól + a následně ke stejnému pólu + na akumulátor nabitý. Přirozeně, že oba vozy mají vypnuté motory.

Teď jsme pod kapotou s nabitým akumulátorem, a tam pokračujeme. Černý kabel připojíme na záporný pól a druhý konec už v motorovém prostoru „mrtvého“ vozu na kovový díl očištěný od barvy. Tohle je na místě podtrhnout – žádné z mínus na mínus, ale z mínusového pólu na kostru vozu.

Teď je okamžik pro nastartování našeho „zachránce“. V jeho případě je samozřejmě na místě volit takového, který se kategorií motoru rovná „zachraňovanému“. Jeho motor nastartujeme následně a necháme běžet, odpojíme přesně v opačném sledu kabely a svému zachránci zamáváme. Šťastni, že se přece jen dostaneme včas k tchýni na sobotní obět, zavoláme rodinu – tak kde jste, jedeme!


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK