AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Pozor na předměty v karavanu

Dopravní nehody, na nichž se podílejí karavany, jsou poměrně vzácné, ale jejich následky jsou často výrazně horší. Výzkum německé asociace pojišťoven (UDV) ukázal, že dokonce při malých nehodách dochází jak k vyšším škodám, tak i k vyšší pravděpodobnosti poranění. Jak to? Vysvětlení je prosté - největší hrozbou jsou nezajištěné předměty. Další je přetížení vozidla, a s tím související nadměrná hmotnost, proto i delší brzdná dráha.

Testy ukázaly, že karavan k úplnému zastavení z rychlosti 100 km/h potřebuje minimálně 60 m. Plně zatížený karavan pak vyžaduje až o třetinu delší brzdou dráhu než osobní automobil. Z toho plyne, že řešení neočekávané situace, nutnost panicky brzdit, je pro karavany mnohem obtížnější a předpoklad ostatních řidičů v osobních vozech, že na stejné vzdálenosti jako oni, zastaví i karavan, jsou zcela liché.

Konkrétně, němečtí odborníci provedli zkoušku, kdy v rychlosti 70 km/h karavan narazil do vozu před sebou. Výsledek? Nejhorší by byla přirozeně situace pro někoho, kdo v karavanu v danou situaci stojí. Ovšem ani sedící nejsou zcela ochráněni. Ti kdo sedí uvnitř obytné části, nejsou totiž připoutáni a jejich zranění by byla vážná. To je také demonstrováno s loutkou psa, který byl volně v zadní části karavanu. Skutečný dopad volně se pohybujícího psa může znamenat vážné poranění spolujezdce.

To samé platí pro zavazadla nebo vybavení, které není řádně zabezpečeno: poháry a talíře, sportovní vybavení, knížky, hračky… To všechno, ať na stolech, tak ležící na podlaze se při srážce stane smrtícími projektily, které překonají prakticky každou překážku, která se jim objeví v cestě. No, a nakonec i ti, kdo jsou v přední části vozidla a připoutáni, mohou být dost nebezpečně zraněni létajícími předměty.

Nakonec je tady fakt, že karavan při crash testu uvízl v zadní části vozu vpředu a tlačil ho před více než 20 metrů. Následky? Cestující na zadních sedadlech v autě by nejspíš nepřežili, případně jen s vážnými zraněními.

Asi nejlépe by dopadli řidič a spolujezdec v karavanu.
Dalším velkým problémem je fakt, že zdaleka ne všechny karavany nabízejí uvnitř na svých sedacích lavicích Isofix, tedy možnost bezpečně usadit dětskou sedačku. Bez Isofixu je přitom upevnění dětské sedačky na těchto lavicích mnohem méně stabilní a bezpečné. Slovinský výrobce rekreačních vozidel Adria Mobil Novo Mesto je jedním z prvních výrobců rekreačních vozidel, která již nabízí testovanou lavici s integrovanou ocelovou konstrukcí a vestavěnými kotevními body Isofix.

Průzkum o cestovních zvyklostech rodin cestujících v karavanu odhalil alarmující fakt, že více než jedna desetina dětí s vědomím rodičů při dlouhé cestě opouští dětskou sedačku. Karavan je vinou většího prostoru a podobností s půdorysem bytu, ještě větším pokušením chovat se jako doma. Je to ale doslova hazardem se zdravím a životy.

Bezpečná jízda karavanem znamená, že každý cestující musí mít bezpečnostní pás a sedět. Vzorec: někdo na sedadle, další leží a někdo dokonce chodí, je z bezpečnostního hlediska hazardováním. Podobně, pokud máme s sebou volně pobíhajícího domácího mazlíčka. Ten patří nejlépe do upoutané klece.

Uvědomte si, že v případě karavanu hovoříme o více než 6,5 metru dlouhém automobilu, jehož vlastní hmotnost (včetně pohonných hmot) může být vyšší než 3 tuny. Se zavazadly, zásobami potravin a například sportovním vybavením často překročí i 3,5 tuny, čímž překročí řidič povolení řídit vozidlo s průkazem skupiny B. Odchylka vzroste rovněž vinou naplnění nádrže čerstvé vody. V zahraničí, zejména ve Švýcarsku, není žádnou výjimkou reálné kontrolní vážení karavanů a jednoznačné zásahy policie.

Samozřejmě, že pro karavany platí i celá řada dalších omezení, která je nutné respektovat – například omezení rychlosti v jízdě po některých dálnicích i silnicích, stejně jako dodržování dopravních značek zakazujících jízdu vozidel širších než 2 či 2,2 metru v zúžených jízdních pruzích na dálnicích. Nemluvě o omezeních pro vysoká vozidla při průjezdu pod některými podjezdy, při nalodění na trajekty a podobně. Podobně lze nalézt omezení na některých parkovištích, kde jsou speciálně vymezená místo pro karavany. V řadě míst například v Itálii nelze s karavanem parkovat ve městech či v blízkosti pláží. Zkrátka je třeba myslet na to, že karavany hodně nabízejí, ale i mají i řadu omezení.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK