AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Šedý zákal má "každý"

Dobrý zrak je pro řidiče nejdůležitějším smyslem. Podle průzkumů však má až polovina všech lidí usedajících za volant oční vadu, o které většinou ani neví. Obzvlášť pro starší osoby by kvůli riziku vzniku šedého zákalu měly být preventivní prohlídky samozřejmostí. Upozorňují na to oční lékaři a ÚAMK.

Zrak řidiče by měl být v naprostém pořádku, neboť jakákoli oční vada může vést ke špatnému vyhodnocení vzdálenosti a pohybu v provozu. Takový řidič může předmět nebo člověka zahlédnout pozdě, což výrazně zpomaluje jeho reakční schopnosti. Stává se tak nebezpečným nejen sám sobě, ale i celému silničnímu provozu. „Dle průzkumu z roku 2013 špatně viděla čtvrtina všech testovaných řidičů a v roce 2016 se toto číslo posunulo až k jedné polovině. Nejhorší je, že drtivá většina z nich o vadě zraku vůbec neví a ani tento stav neřeší,” upozorňuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.

Prevence může zachránit život
Jedním z nenápadných, ale o to nebezpečnějších očních onemocnění je šedý zákal neboli katarakta. Ta je zároveň celosvětově nejčastější příčinou slepoty. „Mírný stupeň šedého zákalu má prakticky každý ve věku nad 65 let, k jeho rozvoji ale může přispět i větší dioptrická vada, cukrovka nebo úraz oka. Lidská čočka kvůli němu změní svou strukturu tak, že přestane být průhledná a člověk začne vidět jako přes mlhu, roztříštěně, a někdy v jeho důsledku naroste i krátkozrakost. Katarakta přichází plíživě a člověk ji mnohdy ani nemusí zaznamenat. Právě v tom spočívá její nebezpečí. Starší lidé by proto měli chodit na pravidelné preventivní prohlídky, aby lékař mohl šedý zákal včas odhalit,“ říká MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha.

Ve věku nad 75 let katarakta postihuje už každého druhého člověka. Jen v České republice se kvůli němu ročně operuje 100 tisíc očí, přičemž ještě v roce 1989 jich bylo pouze 11 tisíc. Šedého zákalu se totiž nelze zbavit žádným jiným způsobem než právě operací. Je však jednou z nejčastěji prováděných a díky moderním technologiím zároveň nejbezpečnějších vůbec. Původní zakalená lidská čočka je během zákroku nahrazena čočkou umělou. Pro pacienty, kteří neřídí, je dostačující běžná sférická čočka. Pro řidiče je zase vhodná jednoohnisková asférická čočka, která zlepšuje vidění při zhoršených světelných podmínkách, například v mlze, šeru nebo ve tmě. Motoristé jsou díky ní schopni včas spatřit chodce kráčejícího podél silnice, anebo obráceně.

Ostrý zrak jednou provždy
„Dříve se šedý zákal operoval až v pokročilé fázi, dnes je tomu jinak. Operaci doporučujeme hned v okamžiku, kdy šedý zákal začne pacientům zhoršovat vidění. Platí, že čím je šedý zákal pokročilejší, tím je oční čočka tvrdší a její odstranění je při operaci náročnější," říká primářka Valešová, a dodává: „Rozhodně se nevyplatí spoléhat na to, že se onemocnění rozvíjí pomalu a na řešení je dost času. Šedý zákal se sice může rozvíjet měsíce i roky, ale rychlost změn bývá individuální."

Volbou vhodného typu čočky tedy lze odstranit krátkozrakost, dalekozrakost i astigmatismus. Při implantaci monofokální čočky si pacient může vybrat, zda chce po zákroku odložit brýle do dálky, anebo na čtení. Může si ale zvolit i čočku multifokální, trifokální nebo asférickou v závislosti na dioptrické vadě. Multifokální či trifokální oční čočky zlepší vidění na blízko, na střední vzdálenost i do dálky. Rozšířeným mýtem kolujícím kolem očních operací je, že umělou čočku je nutné po určité době vyměnit. Opak je ale pravdou, umělá nitrooční čočka zůstává v oku natrvalo. Celý zákrok je prováděn ambulantně, a to buď chirurgicky, anebo femtosekundovým laserem, který umožní rychlejší hojení oka. V obou případech je operace bezbolestná a trvá v řádu minut. Není tedy důvod se operace bát a zákrok odkládat. Včasné odhalení oční vady může nejen zachránit zrak, ale i lidský život.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK