AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Téměř polovina Čechů (45 %) není připravena na situaci, že by kvůli vážnému zranění při autonehodě mohla přijít o pravidelný měsíční příjem a že by si jejich léčení a rehabilitace vyžádaly další finanční náklady. Denně nebo téměř denně přitom v České republice jezdí 63 % z celkem 6,7 milionu registrovaných držitelů řidičského oprávnění. Vyplynulo to z průzkumu projektu Poúrazová péče.

Kolik především mladých nevidíte na silnici jinak, než se sluchátky v uších? Ať už jde o pěší, řidiče nebo cyklisty. Z průzkumu odborníků ÚAMK a dalších evropských automotoklubů vyplývá, že každý desátý v průměru jede na kole se sluchátky na uších. Že je to jejich věc? Ne tak docela, protože jsou v danou chvíli účastníky silničního provozu a se sluchátky na uších rozhodně nemohou dostatečně vnímat vše, co se kolem nich děje. Ohrožují tak bezpečnost svoji, ale i dalších.

Když se zeptáte, proč právě SUV?, uslyšíte od majitelů nebo prodejců prakticky totéž: sedíte výš, je to bezpečnější, máte dobrý výhled… Ale kdeže, nevěřte jim to. Věřte testu partnerského autoklubu ÚAMK, švýcarskému TCS. Ten zkontroloval celkem 69 modelů uvedených na trh v letech 2012 až 2017.

Říká se jí různě: bílá stěna, bílá smrt a podobně. Ani poslední označení není nijak přehnané, vždyť policejní statistiky za loňský rok říkají jasně: za mlhy bylo při dopravních nehodách usmrceno 16 osob, 32 zraněno těžce a 284 lehce.

Možná to dokonce překvapí, ale při bezmála 25 % nehod na německých silnicích je účastníkem i cyklista. Stojí tedy před výroby automobilů zásadní technický úkol – vytvořit elektronický systém, který by včas upozornil například na příčné přejíždění silnice neoznačeného cyklisty.

Pro naše sebevědomí jakožto řidičů to zní hrozně, ale je stále zřetelnější skutečnost, že bez špatných zásahů člověka bude doprava bezpečnější. O tom je přesvědčena i nezisková mezinárodní společnost EuroNCAP, která letos slaví 20 let své existence. Za tuto dobu podle odhadů svými crash-testy aut přispěla ke změnám na jejich výbavě nebo konstrukci, které zachránily za dvě dekády asi 76 000 životů.

První informace zní – při teplotě od zhruba - 10 stupňů Celsia přichází akumulátor až o 20 % své kapacity, a při další snaze nastartovat je velmi snadné přijít o všechnu. Za takového stavu existuje vlastně jediné „levné“ řešení, použít startovací kabely. Jak ale správně, jaké?

Představa, že budeme před havárií uvažovat, co způsobí náraz do běžných dvoudílných svodidel, co do betonových, či lanových, je jistě absurdní. Ovšem vědět, co která způsobí, je jistě na místě.

Odborníci našeho automotoklubu dlouhodobě a pravidelně, zvláště pak nyní v období dovolených a velkého cestování po Evropě, upozorňují na to, co může motoristy zaskočit v cizině. Jedním takovým chytákem jsou například kruhové objezdy v zemích, jako jsou: Anglie, Francie nebo Itálie. Proč?

ÚAMK je velkým zastáncem a propagátorem striktního používání bezpečnostních pásů v automobilech. Důvod je nabíledni – ročně dokáže používání pásů zachránit v Evropě zhruba 2 000 lidských životů. Právě fakt, že lidé nejsou připoutáni, je jedním z důvodů, proč ročně v Evropě na silnicích zahyne až 20 000 lidí. Dva pohyby a dvě sekundy vašeho času nutné pro zapnutí bezpečnostního pásu rozhodně stojí za to. Buď si zachráníte život, nebo přinejmenším značně snížíte následky havárie.

Čemu se čeští řidiči věnuje za volantem, kdy by jejich jedinou starostí mělo být věnovat se řízení? Telefonování, péči o mazlíčky a partnera či partnerku, jídlu, pití, kouření… Jak vyplývá z nedávného průzkumu, jen 2 % řidičů se zcela a bezvýhradně věnuje řízení.

Strana 1 z 7


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK