AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Za první pololetí letošního roku vyšetřovala Policie ČR 49 608 dopravních nehod, o 2 149 více než loni. Zemřelo při nich 228 osob. Je to sice o 5 více než v roce 2016, nicméně od roku 1993 se jedná o druhý nejpříznivější výsledek. Letos při nehodách zemřelo107 cestujících v osobních automobilech (meziročně o 3 více), 47 chodců (-4), 35 motocyklistů a jejich spolujezdců (+1), 21 cyklistů (+6), 17 pasažérů v nákladních vozech (-1) a jeden cestující v autobusu (+1).


Nárazové zkoušky dětských autosedaček, které provádí německý autoklub ADAC a testovací společnost Stiftung Warentest, ukázaly extrémně nebezpečné autosedačky.


Značka ideál? Řídit naboso, nebo v žabkách, do půl těla, s ventilátorem v ruce a chladicím boxem plným zmrzliny místo spolujezdce na předním sedadle. Jestli si takhle představujete letní cestování, pak vězte, že jste si hned několikrát řekli o pokutu, nemluvě o velkých následcích v případě havárie. Takže?


Asi si všichni myslíme, že připomínat, jak nebezpečná je únava za volantem, je zbytečné. Opak je pravdou a potvrzují to každoročně v letních prázdninových měsících mrtví, kteří prostě usnuli za volantem. Že vám se to nestane?


Pod onou kolonkou označující nehodu – řidič se plně nevěnoval řízení, se může skrývat leccos. A to je právě ono, zjistit, „kdo“ je ve skutečnosti viníkem toho, že se řidiči v řadě případů nevěnují řízení? Fakt, že za volantem lidé jedí, pijí, kouří, posílají SMS, telefonují …


Pokud navážeme na titulek, pak asi každého napadne, že rada bude znít – jezte hodně mrkev. Jistě souhlasíte, že je to hodně chabá pomoc. Řešením jsou moderní technologie. 


Partnerský automotoklub ÚAMK, švýcarský TCS společně s Bieler Dynamic Test Centrem, uspořádal velmi neobvyklou, ale praktickou zkoušku, a to crash test obytného vozu, které se stávají stále přitažlivější pro letní dovolenou i v Čechách. Vzhledem k rozměrům daných vozidel, jejich zdánlivé robustnosti je považujeme za bezpečné. Je to pravda, ale…


Evropské autokluby s národními pobočkami Červeného kříže provedly test, který teoreticky i prakticky prověřoval připravenost a schopnost řidičů poskytnout první pomoc. Studie proběhla ve 14 evropských zemích, v každém státu se jí zúčastnilo vždy 200 řidičů.


Dobrý zrak je pro řidiče nejdůležitějším smyslem. Podle průzkumů však má až polovina všech lidí usedajících za volant oční vadu, o které většinou ani neví. Obzvlášť pro starší osoby by kvůli riziku vzniku šedého zákalu měly být preventivní prohlídky samozřejmostí. Upozorňují na to oční lékaři a ÚAMK.


Přibližně polovina Evropanů ve věku 18 až 29 let bydlí u rodičů. Má to povětšinou materiální důvody, a v důsledku se i vysokoškoláci po studiích často vracejí zpět k rodičům. Hovoří se proto o „bumerangové generaci“. Nepoužívají jen bydlení, ale i auta svých rodičů. Výsledek?


Kvalitu vlastního zraku ovlivňuje každý sám, ať už svým životním stylem, ochranou očí nebo prevencí. Vyšetření u očního lékaře by měl každý dospělý podstoupit minimálně jednou za tři roky, po pětatřicátém roce věku pravidelně jednou za dva roky.