AutoStyl - Bezpečnost

Magazín o autech a cestování

Pokud navážeme na titulek, pak asi každého napadne, že rada bude znít – jezte hodně mrkev. Jistě souhlasíte, že je to hodně chabá pomoc. Řešením jsou moderní technologie. 


Partnerský automotoklub ÚAMK, švýcarský TCS společně s Bieler Dynamic Test Centrem, uspořádal velmi neobvyklou, ale praktickou zkoušku, a to crash test obytného vozu, které se stávají stále přitažlivější pro letní dovolenou i v Čechách. Vzhledem k rozměrům daných vozidel, jejich zdánlivé robustnosti je považujeme za bezpečné. Je to pravda, ale…


Evropské autokluby s národními pobočkami Červeného kříže provedly test, který teoreticky i prakticky prověřoval připravenost a schopnost řidičů poskytnout první pomoc. Studie proběhla ve 14 evropských zemích, v každém státu se jí zúčastnilo vždy 200 řidičů.


Dobrý zrak je pro řidiče nejdůležitějším smyslem. Podle průzkumů však má až polovina všech lidí usedajících za volant oční vadu, o které většinou ani neví. Obzvlášť pro starší osoby by kvůli riziku vzniku šedého zákalu měly být preventivní prohlídky samozřejmostí. Upozorňují na to oční lékaři a ÚAMK.


Přibližně polovina Evropanů ve věku 18 až 29 let bydlí u rodičů. Má to povětšinou materiální důvody, a v důsledku se i vysokoškoláci po studiích často vracejí zpět k rodičům. Hovoří se proto o „bumerangové generaci“. Nepoužívají jen bydlení, ale i auta svých rodičů. Výsledek?


Kvalitu vlastního zraku ovlivňuje každý sám, ať už svým životním stylem, ochranou očí nebo prevencí. Vyšetření u očního lékaře by měl každý dospělý podstoupit minimálně jednou za tři roky, po pětatřicátém roce věku pravidelně jednou za dva roky.


3500 životů je nová kampaň JCDecaux, FIA a národních  autoklubů. Tato kampaň spojuje více než 70 zemí po celém světe v boji za bezpečnější silnice.


Asi to nikoho nepřekvapí, že starší vozy nejsou pro posádku tak bezpečné jako ty novější. Moderní asistenční systémy, nové materiály, nová struktura vozu a její karoserie… Jde o celou řadu plusů, které nové vozy mohou nabídnout. A starší?


Ať chceme nebo ne, my řidiči dáváme svým očím co proto, a „chceme po nich“, aby střídavě ostřily do dálky na silnici, rozlišovaly značky, periferně vnímaly co se děje stranou, a naopak stejně rychle sledovaly co je blízko – přístroje a ukazatele na palubní desce. Tedy rychlost jakou jedeme, kontrolky, navigaci, autorádio… Zvládnou to oči a my s nimi? Vůbec ne, zvláště pokud jsme krátkozrací, to pak běžně jedeme i desítky metrů poslepu. ÚAMK a lékaři vědí proč.


Policisté nebo pracovníci pojišťoven se s tím setkávají velmi často – sešlápla/sešlápnul se jsem omylem nesprávný pedál. Následkem jsou ve většině jen malé ťukance při couvání na parkovišti, ale někdy i horší následky se zraněními. Zbraní proti tomu je kromě větší pozornosti při řízení i elektronický anděl strážný – systém ICS. 


Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než v roce 2013, kdy jich podle průzkumu organizace BESIP a Policie ČR byla „jen“ čtvrtina. Loňská kontrola zraku více než tří stovek řidičů zjistila vadu zraku u každého druhého, 4 % z nich by za volant sedat vůbec neměla. Většina postižených navíc o svých problémech neměla tušení. Zrak je přitom pro řízení nejdůležitějším smyslem, pravidelná preventivní vyšetření by proto měla být samozřejmostí.