AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Původně vše bylo banální nehodou – slovinský zemědělec při skládání balíků slámy do stodoly narazil do žebříku a zranil člověka. Pojišťovna odmítla škodu proplatit z povinného ručení, protože stroj se pohyboval mimo veřejné komunikace. Následující soud a rozhodnutí Soudního dvora EU zavedly zásadní změny v tomto směru. A jelikož jsou závazné i pro ČR, budou následovat od ledna 2017 nové povinnosti pro majitele například pracovních strojů. Jak podstatné jsou změny?


Na první pohled jde o mimořádně lákavou většinou doplňkovou výbavu současných automobilů – bezklíčkové odemykání a startování vozu. Stačí přijít k autu a vzít za kliku, dveře se otevřou. Stejně tak nastartujete jen stiskem tlačítka. Pohodlné, ale nebezpečné…


Německu hrozí pokuta od Evropské komise za to, jak vysoké je znečištěné ovzduší ve městech. Jedná se především o emise oxidů dusíku. I proto chce ministerstvo životního prostředí ještě více zpřísnit vjezd vozidel do center měst. Tedy zavést vedle trojice vinět pro vjezd do nízkoemisních zón měst ještě další, čtvrtou – modrou.


Centrální komise Ministerstva dopravy schválila krajům 400 projektů v celkové hodnotě převyšující 3,86 miliard korun na opravy silnic druhých a třetích tříd. Prostředky pochází z úspor  Státního fondu dopravní infrastruktury. Ministerstvo schválilo projekty v průběhu měsíce března s tím, že v některých případech stanovilo, do kdy musí být daný projekt realizován (např. u objízdných tras), aby nedocházelo k souběhu více rekonstrukcí ve stejné oblasti.


Obecně lze konstatovat, že povinné používání reflexních prvků chodci mimo osvětlené komunikace v extravilánu obcí je samozřejmostí ve dvou typech zemí – na severu, kde jsou dlouhá období se sníženou viditelností a ve východoevropských zemích, kde je nižší míra disciplinovanosti a uvědomění nutnosti ochrany sebe i všech ostatních.


Obecně lze konstatovat, že povinné používání reflexních prvků chodci mimo osvětlené komunikace v extravilánu obcí je samozřejmostí ve dvou typech zemí – na severu, kde jsou dlouhá období se sníženou viditelností a ve východoevropských zemích, kde je nižší míra disciplinovanosti a uvědomění nutnosti ochrany sebe i všech ostatních.


Motoristé, ale především ti, kdo se jimi teprve chtějí stát, se kromě jiného musí řídit i zákonem č. 247/2000 Sb. Jeho novela, která začala platit 20. února 2016, přináší několik změn, na které je třeba upozornit. 


Polovina dubna bude letos v PVA EXPO PRAHA patřit čím dál oblíbenějším nezávislým dovoleným. Tři výstavní haly budou od 15. do 17. dubna doslova nabité obytnými automobily, karavany, ale i doplňky pro autokempink a kempování. Přijďte se na veletrh poohlédnout po novém hotelu na čtyřech kolech. K vidění bude pestrá nabídka téměř všech značek nabízených na českém trhu, vybírat budete moci i z bazarových kousků.


Pohled na filtr pevných částic, tedy ten, který je schopen zachytit mikroskopické částečky emitované dieselovými motory, a tím ochránit lidské zdraví, je dvojí. Z jedné strany jsou filtry skutečně zásadní ochranou proti možnému poškození zdraví lidí. Z druhé – snižují výkon motorů, vyžadují výměnu a stojí desetitisíce korun.


Německo, společně s Nizozemskem a Švédskem, bylo jednou z prvních zemí Evropy, které přistoupily k omezování vjezdu neekologických osobních automobilů do center některých svých měst. Legislativa umožnila v SRN toto řešení v roce 2007, ale první zavedení do praxe je známo z roku 2008. 


Kdo by neznal dopravní značku (B4), zákaz vjezdu nákladním vozidlům. Na koho se vztahuje? No přeci pro vozidla nákladní, tahače, speciální automobily… nad 3,5 tuny. To dá přece rozum. Tak to skutečně bylo za platnosti vyhlášky č. 30/2001, jenže nyní platí vyhláška 294/2015.