AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Nízko emisní zóny

Zásadní rozvoj nízko emisních zón se odehrál především v Německu, kde se ze zhruba dvacítky takových města zvýšil počet za posledních 10 let na dnešních více než 55, přičemž se v některých případech jedná dokonce o celé oblasti. Podobnou cestou se vydalo i Nizozemsko, Skandinávie, ale i další státy. Zatím poslední, kdo zvolil tuto cestu snižování znečištění ovzduší, je Francie.

V případě země galského kohouta se nejedná jen o Paříž, ale i Lyon, Štrasburk, Bordeux a Marseille, kde tento systém nedávno zavedli. Je ovšem dvojí. Jednak existují ZCR zóny, kam nesmí vjíždět starší spalovací vozidla splňující jen Euro 4 a nižší normy. Dále pak jsou například v Paříži tak zvané ZPA zóny, platné jen v období vyhlášeného smogového nebezpečí. Jedná se celkem o 6 druhů barevně odlišených plaket, přičemž zelená je určena jen elektromobilům a elektrickým skútrům. Naopak vjezd je zcela zakázán, zjednodušeně řečeno, autům starším 20 let.   

Velkým problémem pro zahraniční motoristy je fakt, že zakoupení plakety se odehrává pouze elektronickou cestou a na vyřízení se běžně čeká i měsíc. Pro české návštěvníky Francii to vyžaduje dlouho dopředu na tento fakt myslet, jinak se vystavuje motorista nebezpečí pokuty. Na místě se plaketa zakoupit totiž nedá a fakt, že máte například německou plaketu, nic neznamená.

Plány pařížského vedení jsou ještě dalekosáhlejší – do roku 2030 plánuje zcela zakázat vjezd vozidel se spalovacími agregáty.

Na druhém břehu lamanšského kanálu jdou ještě dále. Například v britském Oxfordu chtějí vyloučit auta se spalovacími motory z města už v roce 2020, byť se to zpočátku bude týkat jen samotného centra a teprve od roku 2035 celého. Prvním krokem pak je vyšší vstřícnost k elektromobilům. Ty například platí nižší sazby za parkovné. Stejně tak správa města dělá náležité kroky pro zlepšení ovzduší již nyní – zavádí povinnost taxislužby vybavit se jen vozy na elektrický pohon, hromadné dopravy na plyn nebo elektřinu či jiný alternativní pohon a tak dále.

K této řadě měst se chtějí přidat i Madrid, Atény, Barcelona a další, a to v horizontu roku 2025. Nechejme zatím stranou otázku, zda je to reálné, aby se všeho jen za 8 let zcela obměnil vozový park občanů jen těchto města. Takové miliony elektromobilů, vycházeje z dnešního pohledu, ani evropské automobilky nejsou schopny vyprodukovat.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK