AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Přetížená auta nevydrží

O dovolených přeměňujeme svoje automobily ve velbloudí karavanu, o níž si myslíme, že uveze vše. Jenže ono to tak není. Ověřil si to při testu osmi automobilů německý Auto Bild.

Kdo si vedl dobře? Trojice nejlepších: Seat Ibiza, Škoda Kodiaq 4 x 4 a vítězem se stal Mercedes-Benz E 220d T All-Terrain. Naopak nejhorší místa obsadila trojice: Dacia Dokker Stepway, Hyundai i40 kombi DCT a VW Tiguan.

O tom, jak kdo dopadne, rozhodovaly kromě vyhýbacího manévru a růstu spotřeby zatíženého vozu, především brzdy a jejich vadnutí. Samozřejmě za situace, kdy je vůz zatížen na povolenou, výrobcem udávanou, maximální míru. Takže vozy s maximální provozní hmotností byly podrobovány testům brždění. Jakmile šlo o jednorázové brždění z rychlosti 130 km/h, pak výsledky při nejvyšším zatížení vozu byly v řadě případů dokonce o 1 metr lepší než jelo-li auto jen s řidičem. To se dá pochopit.

Jenže pak následovat test, kdy vůz musel 10 x za sebou ze 130 km/h zastavit na nulu, a pak se znovu rozjet co nejrychleji na dálniční rychlost a znovu zastavit. To se opakovalo za sebou v jednom cyklu. Při tomto zatížení, které je sice extrémní, ale lze si ho za dálničního dovolenkového pádění po dálnici představit, tedy přinejmenším několikrát za sebou, leckdo neobstál.

Takto náročným testem hůře prošla zmiňovaná trojice: Dacia Dokker Stepway, Hyundai i40 kombi DCT a VW Tiguan. U prvního vozu šlo o dlouhou brzdnou dráhu 70 m, nižší jistotu zatíženého vozu při vyhýbacím manévru a zvýšení spotřeby o 0,2 l/100 km. Hyundai při devátém rozjezdu a brždění musel udělat přestávku, aby schladil převodovku. U VW Tiguan se při devátém brždění přehřály přední kotouče na 650 stupňů Celsia, čemuž odpovídalo vadnutí brzd. Při prvním pokusu auto zastavilo na 62,2 m, při posledním na 80,2 m.

Naproti tomu například vítězný Mercedes-Benz třídy E obstál dokonce i při ještě náročnějším testu, a to pětinásobném brždění po sobě z rychlosti 160 km/h. A to bez většího vadnutí brzd, při maximálním zatížení 619 kg.

Přehled zpráv Autostylu


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK