AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Jak „zabít“ ekologická nákladní auta

Může se to zdát jako překvapení – moderní nákladní automobily nebo tahače jsou „čistější“ než jejich menší sourozenci z kategorie osobních automobilů. Díky čemu? Širokému používání systému selektivní katalytické redukce (SCR), které masivně redukující oxidy dusíku ve výfukových plynech, a to za použití vodného roztoku močoviny (AdBlue). Takže bychom si mohli odechnout, či přesněji – v klidu se zhluboka nadechnout za projíždějícím kamionem? Mohli bychom, nebýt aféry dvojnásobného rozsahu než je dieselgate. Viníkem je „vrah AdBlue“ – AdBlue Killer, namontovaný podle odhadů odborníků až v 80 % všech kamionů z východu, včetně Čech.

První – zeptáte se, a co? AdBlue Killer, nebo také emulátor, je elektronické zařízení, které obelže elektroniku nákladního vozu. Podstatou je, že v okamžiku, kdy už je nádoba na AdBlue (vodného roztoku močoviny) prázdná, a automobil by se měl přepnout do nouzového režimu s výkonem sníženým jen na 20 %, je obelhán. Dostane informaci, že nádobka je z poloviny plná a motor může „jet naplno“.

Proč to všechno? Za vším hledej peníze. Samozřejmě, že roztok močoviny něco stojí (zhruba 18,50 Kč za 1 litr). Nákladní automobil spotřebuje zhruba 1 až 1,5 litru na 100 km jízdy. Výpočet, který provedli odborníci ÚAMK pak říká, že jediný kamion, který by měl, ale ve skutečnosti netankuje AdBlue, za rok ušetří při průjezdu 150 000 kilometrů asi 55 000 Kč.

Pokud chcete vyslovit otázku – no, a…? Hned vysvětlíme.

Následky jsou hrozné. Vůz, který deklaruje, že splňuje normu Euro 5 a Euro 6 se reálně chová jako by byl vyroben v 90. letech minulého století. Tedy emise NOx do ovzduší dosahují nebývalých hodnot. Vědci z německé univerzity v Heidelbergu hovoří o tom, že do ovzduší se takto ročně dostává 14 000 tun oxidů dusíku. Rozsah škod a vážnost situace potvrzuje srovnání s dieselgate, jehož vinou se do ovzduší podle odhadů dostalo navíc asi 7 000 tun oxidů dusíku. Lze tedy bez nadsázky říct, že dopad současné AdBluegate je dvojnásobný.

Navíc je tu i druhá stránka věci. Jednou jsou nepřípustně vysoké emise škodlivin, které se dostávají do ovzduší. Druhou pak je fakt, že nákladní vozy a kamiony platí dálniční poplatky i podle toho, jakou plní emisní normu. Tyto „cinknuté“ vozy převážně z východu deklarují, že plní Euro 5 nebo 6, a proto platí nižší sazbu kilometrovného. Ve skutečnosti jsou ale někde na úrovni Euro 1 či 2 a možná ani to ne. Tito dopravci by tedy měli platit více. Podle německých expertů tak Německo přichází ročně na mýtném o více než 100 milionů euro ročně.

Tak vysoké množství nákladních vozidel, která neplní ekologické normy jen proto, že jsou vybavena AdBlue Killerem, tedy elektronickým šidítkem, pochopitelně nelze „přehlédnout“. Mají totiž negativní vliv jak na naše zdraví, tak nás „okrádají“ o prostředky, které by bylo nutné zaplatit za vyšší mýtné nebo za nákup močoviny. Za třetí tento nelegální postup vytváří nekalou konkurenci vůči těm dopravcům, kteří nepodvádějí. Jak nižší ceny za práci řidičů, tak „úspory“ za nefunkční systém spalování zbytkových plynů za pomoci močoviny vytvářejí nekalou konkurenci seriózním dopravcům.

Je tedy mnoho důvodů, proč se proti takovémuto postupu rázně postavit. To je povinností státních orgánů, které mají za úkol vymáhat správně zaplacené mýtné, kontrolovat technický stav vozidel a podobně. Tím se v Německu policie soustavně zabývá. Samozřejmě, že ta česká bude argumentovat tím, že nemá prostředky na tak složité zařízení, které odhalí, že výfukové plyny nákladních vozidel emitují vysoký podíl NOx.

Polská policie ukazuje, že to jde i tak. Protože území našeho severního souseda, stejně jako přes ČR, jezdí značné množství kamionů z východu – Ukrajiny, Běloruska a podobně, které jsou často „cinknuté“. Rozeznat například AdBlue Killer není až tak složité. Například podle toho, že toto elektronické šidítko nastavuje falešně přesně půl nádrže močoviny. Stejně tak lze snadno samotné zařízení najít, protože se umisťuje jen na několika místech. To všechno polská policie kontroluje. Po odpojení tohoto zařízení policií se vůz automaticky přepne do nouzového provozu a řidiči nezbude nic jiného, než zamířit do servisu a uvést vše do správného stavu.

Rozhodně příklad pro nás. Na místě je i v ČR rovněž legislativní řešení, které by postihovalo výrobu, prodej i montáž emulátorů, které se volně prodávají za částku kolem 1400 Kč.

Je zjevné, že AdBluegate je problém, který se týká i ČR a je nezbytné ho řešit, a to hned v několika rovinách. ÚAMK, který dlouhodobě bojuje za poctivé motoristy a provozovatele dopravy, znovu upozorňuje na tento problém. Nejedná se o nahodilou záležitost několika málo provozovatelů, ale velký problém, který je nezbytné začít řešit. Automotoklub ÚAMK ochotně bude spolupracovat při nezbytných krocích i s budoucím vedením ministerstva dopravy, životního prostředí a dalšími orgány.

Přehled zpráv Autostylu


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK