AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Autobaterie v létě trpěly víc

Horké počasí minulých dnů nám dalo pořádně zabrat. Jenže vězte, že nejen nám řidičům a spolujezdcům. Snad ještě více to odnesly akumulátory našich automobilů. Skutečně!

Kdo nechával svoje auto v uplynulých vysokých teplotách na odkrytém slunci, ať už na chalupě v Čechách nebo u apartmánu na Jadranu, musí počítat i s eventualitou, že jeho autobaterie trpěla značným samovybíjením. S tím souvisí následná sulfatace desek, tedy usazování síranu olova na olověných elektrodách (aktivních deskách). To sebou nese výrazné zmenšování kapacity autobaterie.

Snad nejhorší na tom všem je, že toto snížení kapacity akumulátoru poznáme až za chladného počasí, kdy nebude schopen roztočit motor. Jeho chladný olej klade větší odpor, což vyžaduje větší příkon. A tohle akumulátor, který „prožil“ tropické léto, nemusí zvládnout. Proto je na místě v této době, ještě před příchodem zimy, při návštěvách autoservisu nebo sami si stav akumulátoru zkontrolovat a průběžně dobíjet.

To platí zvláště pro ty, kdo navíc absolvují denně jen velmi krátké trasy, například do zaměstnání. Akumulátor tak nedostává šanci se běžným provozem dobít, k tomu totiž potřebuje, aby automobil ujel nejméně 50 kilometrů.

Naopak počasí, které právě nastupuje, tedy kolem 20 stupňů Celsia autobaterii vyhovuje nejlépe. Je ale pravdou, že ani teploty až do mínus 50 stupňů Celsia mu neuškodí, pokud hovoříme o plně nabité. Tím se má na mysli, že měrná hmotnost elektrolytu dosahuje 1,28 kg na litr roztoku.

Třetím „nepřítelem“ akumulátoru – vedle horka a krátkých cesta je dlouhodobé odstavení vozu. Jakmile nejezdíte, autobaterie se samovybíjí a už jen těžko je schopna získat původní kapacitu.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK