AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Tvrdé emisní limity až od roku 2021

Diskutovat o tom, zda jsou potřebné přísnější emisní limity nejen v Evropě, ale na celém světě, rozhodně není vůbec na místě. Jeden údaj za všechny – asi 450 000 Evropanů ročně zemře předčasně, a to vinou oxidů a dalších škodlivých látek ve vzduchu, který všichni dýcháme. Proto neudiví, že plánované od roku 2021 nové emisní limity Evropské unie pro automobily lze označit vskutku za „ambiciózní“. Oznámil to místopředseda komise EU Maroš Šefčovič.

Důvodem je například fakt, že 17 procent emisí skleníkových plynů v EU pochází „ze silnice“, tedy zaviněných výfukovými plyny automobilů. I proto EU oznámila podporu výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily. Cílovým bude rok 2030, kdy by značnou část vozového parku měly představovat automobily s alternativním pohonem. Šefčovič považuje za vhodnou formu financování těchto programů obchodování s emisemi prostřednictvím Evropské investiční banky a EU. Pro budování nejnutnější infrastruktury pro automobily s alternativním pohonem podél hlavních transevropských tras bude nezbytné investovat nejméně 1,5 miliardy eur. 

To ale hovoříme o budoucnosti, plánech. Co je podle Maroše Šefčoviče možné a nutné učinit hned, je zavedení od září 2017 reálných měření emisí a spotřeby paliva při provozu osobních automobilů. To předpokládá používání realističtějších silničních testů (RDE), které budou nezbytné i pro schválení nových typů vozidel do provozu. Nová pravidla jsou skutečně přísnější než ty dosavadní, nicméně „měkčí“, než původně ta navrhovaná Evropskou komisí. 

Proto se značná část automobilek snaží do září 2017 schválit a uvést do prodeje vozy, které by následně předpisy nesplňovaly. Od září 2019 do ledna 2021 bude následovat tak zvané přechodné období. Až po něm budou následovat normy EU, které jednoznačně povedou k razantnímu snížení emisí při běžném silničním provozu.