AutoStyl - Aktuality

Magazín o autech, sportu a cestování

Jak ušetřit místo i váhu v autě?

Buďme upřímní: dovolená, to je nejvíce stresové období roku, tedy pro motoristy, kteří například k moři vyrážejí automobilem. Je vůz v dobrém technickém stavu? Co klimatizace, je v pořádku? Brzdy, pneumatiky, pojištění, asistenční karta… No a pak začne bezprostřední souboj s prostorem a hmotností.

Přirozeně nemáme na mysli vlastní hmotnost a fakt, že v plavkách vypadáme, jako soudek s nožičkama. Řeč je o tak zvané užitečné hmotnosti automobilu. Tu asi vůbec nikdo z hlavy nezná. Přitom je docela zásadní a asi bychom se před dovolenou do velké technického průkazu podívat mohli. Vezměme za příklad Škodu Octavia 1.2 TSI 77 kW. Její užitečná hmotnost (udávaná s řidičem o hmotnosti 70 kg) činí 570 kg. Zbývá tedy 500 kg. Samozřejmě, že se nebudete ptát tchýně, která s vámi jede k moři, kolik váží, ale jednoduchou aritmetickou úlohu si udělejte. 500 – 2 x 65 – 50 = 300. Po nasednutí manželky, tchýně a syna zbývá 300 kg. Byť se to zdá dost, zásadně nám z nich uřízne „nezbytná“ basička piv, dále manželčiny botičky, tchýniny krémy… Prostě opět vyrazíte s vozem zatíženým na maximum, což není ideální. Plně zatížený nebo dokonce přetížený vůz se chová trochu jinak: má delší brzdnou dráhu především na mokru, hůře zvládá rychlé vyhýbací manévry, více se naklání v zatáčkách, je náchylnější k možnému proražení pneumatiky na dírách silnic nebo kamenitých prašných cestách na tu „vaši“ pláž.

Co s tím? Hmotnost i místo například ušetří motoristé tím, že „vynechají“ rezervní kolo. Zabírá poměrně značný prostor a váží zhruba od 13 kg výše podle velikosti, použitého kovu ráfku. Prostor se vyřazením rezervy nesporně zvětší i u nadrozměrného zavazadelníku Škody Octavia (585 l). Je ovšem pravdou, že Škoda už od roku 2009, a podobně i ostatní značky, rezervní kolo nabízí jen jako příplatkovou výbavu. Nabízejí jen sadu pro bezmontážní nouzovou opravu. Pakliže ji máte, pak nic neušetříte. Pokud je na dně zavazadelníku rezerva, máte šanci. A to hned dvojí, spolu s kolem se totiž můžete zbavit zvedáků, klíče, matic… To připouští vyhláška č. 341/2014.

Má to ale háček, naopak velký technický průkaz stanovuje, s jakou výbavou je daný vůz způsobilý provozu po pozemních komunikacích. A když tam je zapsáno rezervní kolo, a vy ho vyjmete, je to porušení předpisů. Což ale není zapsáno v malém technickém průkazu, takže zvláště za hranicemi, to asi nikdo nebude zkoumat.

Tato cesta získání prostoru a odlehčení vozu není zadarmo. Pokud vyndáte rezervu, musíte mít onu sadu pro nouzovou opravu, a to hovoříme o výdaji přes 6000 Kč. Nejlépe originální a stanovenou na rozměr pláště na vašem voze. Koupí náplně pro menší plášť riskujete, že lepící hmota nevyplní celý vnitřek pláště a nezacelí se tak díra. Ta ale obvykle nesmí být větší než 6 mm. Jinými slovy – hřebík zvládne, proražení o ostrý kámen nebo obrubník už nikoliv. Dalším limitem je garantovaný dojezd na zalepené pneu, do 200 km. 

Dalším řešením náhrady rezervy jsou pláště speciální konstrukce, jako jsou run-flat nebo Pax System, Brigestone má DriveGuard, Continental samozacelovací ContiSeal a podobně. Vada na kráse? Vyšší cena o 10 – 15 % i více než kolik stojí běžný plášť. Ještě větším limitem je dojezd a rychlost. Například pro BMW 3 s run-flat je stanoven maximální dojezd 150 km a rychlost 80 km/h. Jedno ani druhé nikdo nedodržuje, což není návod odborníků ÚAMK pro budoucí chování motoristů. Třetí problém obvykle vzniká především v jižních zemích jako je třeba Slovinsko, Chorvatsko, Černá Hora a podobně se sháněním v pneuservisech daného rozměru run-flatové pneumatiky. Na místě je počítat s nejméně týdenním dodáním objednaného pláště a většinou požadavkem zakoupení dvou pneu. Platba se pak vyšplhá na desítky tisíc korun.

Poslední možností, a nikoliv dle významu, je spolehnout se na asistenční službu. Například ÚAMK nabízí celkem 4 verze asistenčních služeb, od ročních až po tříměsíční. Právě ta je vhodná i pro letní cestování po Evropě, a to i svojí cenou 870 Kč (více www.uamk.cz).   

Druhou zásadní cestou jak „zvětšit“ auto na dovolenou je použít střešní box. Není nezbytné ho hned kupovat, protože existuje i možnost zapůjčení. Obvykle za cenu do 100 Kč na den, ovšem s kaucí asi 3000 až 4000 Kč. O kolik si zvětšíme prostor? V průměru o 300 až 500 litrů. Tedy třeba v případě Octavie si zvětší motorista prostor bezmála na dvojnásobek, což je zásadní. Z druhé strany je jednoznačným limitem pro nosnost střešního boxu, ať je velký jakkoliv, povolené zatížení střechy osobního auta. To běžně dosahuje jen 50 kg. Tím je jasně řečeno, co lze dát do boxu na střechu – lehké a relativně neskladné věci. Lehká nafukovací lehátka, boty do vody a podobně. I tak musíme počítat s tím, že vůz bude mít s boxem vyšší odpor vzduchu a tudíž i vyšší spotřebu (uvádí se v průměru o 10 %). Zároveň se změnou těžiště, které je v tu chvíli zásadně výše, se změní i celkové chování vozu. Více se v zatáčkách naklání, delší je jeho brzdná dráha.

Jakou tedy mohou dát odborníci ÚAMK jednu zásadní radu pro budoucí cestu s vozem na dovolenou? Nepřetěžovat ho. Je lepší vzdát se basy piv, než změnit osobní auto v přetížený kamion.


© 2015 ÚAMK. All Rights Reserved. Designed By ÚAMK